Nieuws en blogs

Angst of vertrouwen in tijden van corona

Margriet Moerenhout 04 april 2020 Shape Created with Sketch. Geplaatst in: Blogs

Het is een vreemde tijd. Buiten ontluikt de lente alsof er niets aan de hand is. Binnen schuilen de mensen voor corona.
Ik ook, daar zit ik dan als coach. Heb ik net mijn nieuwe praktijkruimte ingericht, kan ik geen cliënten meer ontvangen. Maar ik heb vertrouwen dat het weer goed komt. Gelukkig heb ik inmiddels ontdekt dat online coachen ook prima gaat. Daarover lees je meer op mijn website. Maar nu de angst. Daar wil ik je graag wat meer over vertellen. 

Veel mensen zijn bang. Er zijn zo veel dingen om je zorgen over te maken: blijven we gezond? Heb ik straks nog een baan? Overleef ik het als zelfstandige? Overleeft mijn relatie het samen thuis zitten?

Wat is dat nou eigenlijk, die angst? Wat doet het met je lichaam en je geest? En wat kun je zelf doen om het te verminderen? Want fijn is het natuurlijk niet.

Gezonde stress

Angst is een natuurlijke, gezonde stressreactie van ons lichaam als er gevaar dreigt. Stel, je loopt in de bergen met je gezin en een van de kinderen dreigt in een afgrond te vallen. Je schiet dan in een angstreactie en voordat je je realiseert wat je doet, grijp je het kind vast en trekt het van de rand weg. Of je slaat een ander op z'n neus die jouw WC papier wil afpakken…

Wat gebeurt er op zo’n moment? Je lichaam maakt in een fractie van een seconde het stresshormoon adrenaline aan, als voorbereiding op de vecht- of vluchtreactie:

  • Je hartslag stijgt zodat er meer bloed naar je hersenen en spieren gaat.

  • Je bent even heel alert

  • Je gaat sneller ademen zodat je spieren meer zuurstof krijgen

  • De bloedvaten in je huid trekken samen zodat je niet te veel bloed verliest als je gewond raakt én er meer bloed naar je spieren kan. Hierdoor kun je ‘wit weg trekken’.

 

Ongezonde stress

Maar, wat gebeurt er als de stress langer aanhoudt? Als je veel stress hebt op je werk, je relatieproblemen hebt of als je verplicht thuis zit door dit coronavirus? Dan wordt cortisol aangemaakt. Ook een nuttig hormoon, dat ervoor zorgt dat je stress langer kunt volhouden. Als je bijvoorbeeld een marathon moet lopen. Of een deadline moet halen op je werk. Als je daarna weer ontspant is er niets aan de hand.

Als je niet meer kunt ontspannen, zoals bij langdurige werkstress, relatieproblemen of als je thuis zit vanwege het corona virus, ontstaan er problemen. De eigenschappen van cortisol die je helpen bij die marathon, zijn op de langere termijn schadelijk:

  • Je spijsvertering stopt grotendeels. Hierdoor kun je buikpijn krijgen, diarree of juist verstopping.

  • Je maakt meer insuline aan waardoor bloedsuikerspiegel stijgt. Dit wordt o.a. uit de spieren gehaald, waardoor je spieren afbreken.

  • Je lichaam vraagt om meer eten om het tekort aan te vullen: je krijgt honger, vooral zin in zout of juist zoet eten.

  • In de meeste stresssituaties van deze tijd verbrand je die energie niet, je zit bijvoorbeeld alleen maar bang op de bank, waardoor die energie wordt opgeslagen als vet: je komt aan.

  • Cortisol maakt je alert. Het zorgt er dus ook voor dat je niet goed slaapt.

  • Van slecht slapen groeit de stress, neemt de cortisol toe, slaap je nog slechter… etc. etc.

  • Langdurige stress veroorzaakt vaak chronische aandoeningen zoals migraine, fibromyalgie en prikkelbare darm syndroom.

  • Als dit lang aanhoudt zegt je lichaam: “STOP, nu is het genoeg!” en je hebt een burn-out te pakken.  

  • En een heel belangrijke in deze tijd: cortisol legt je immuunsysteem stil. Je wordt vatbaarder voor infecties, dus ook voor virussen!

 

Paniekreacties

Het lastige van angst, vooral bij zo’n heftige gebeurtenis als deze corona pandemie, is dat je je machteloos gaat voelen, dat het met onze gedachtes op de loop gaat en de angst veel groter wordt dan nodig. Dat misschien wel de paniek toeslaat, je gaat hamsteren en voor een jaar WC papier inslaat.  Als je die angst niet wilt zien en hem probeert weg te drukken of te redeneren, dan word hij nog veel groter. Dan gaat hij van binnenuit drukken, net als een bal die je onder water drukt.

Wat gedachtes doen

 “Wat nou als…” vragen zorgen voor veel stress. Je leeft dan met je gedachtes in een virtuele toekomst. Net als met je gedachtes leven in het verleden, versterkt dit je angst, twijfel en wantrouwen. En dat veroorzaakt stress. Veel stress of zelfs paniek. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als we met z’n allen in de paniek zouden schieten? Dat helpt niet om goed door deze crisis heen te komen.

Vertrouwen

Zo kun je zien dat hoe wij naar de realiteit kijken ook die realiteit bepaalt. Die verandert mee met onze blik, onze houding ten opzichte van wat er is. Als we ons door angst laten leiden, creëren we zo ons eigen lijden. Als je leeft vanuit je angst, zul je in de wereld om je heen veel ellende en paniek ervaren. Als je daarentegen je angst kunt loslaten en kunt leven vanuit liefde en vertrouwen, ontmoet je warmte en verbinding.

Oefening in loslaten

Wil je niet dat de angst je overneemt, dan kun je hem het beste accepteren. Hij is zoals hij is. Niet meer en niet minder. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan? Dat is zo, maar er zijn wel oefeningen voor. Ik wil er hier een met jullie delen. Ik doe hem met mijn cliënten, maar je kunt hem ook zelf thuis doen.

Deze oefening duurt ongeveer 15 minuten, maar je kunt hem ook langer of korter maken. Je kunt de oefening een paar keer goed doorlezen voordat je hem doet, of je vraagt je partner of iemand die je vertrouwt om je hierin te begeleiden. Dat kan ook prima door de telefoon of met Skype of Zoom!

Ga zitten of liggen op een rustige plek, waar je niet gestoord wordt. Doe je ogen dicht en haal een paar keer rustig en diep adem. Zorg dat je buik hierbij uitzet en weer terug veert. Dan ga je met je aandacht naar je angst. Waar ben jij bang voor? Laat die angst er maar helemaal zijn. Dat is in het begin misschien eng, maar hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het wordt. Veroordeel de angst niet. Probeer hem niet weg te drukken. De angst mag er zijn, helemaal zoals hij nu, op dit moment is. Doe dit een paar minuten.

Kijk nu waar je de angst voelt. Waar zit hij in je lichaam? In je buik, je borst, of ergens anders? Hoe voelt het? Is het warm of koud, zacht of hard, groot of klein? Alles is goed. Je hoeft niets te veranderen. Doe dit weer een paar minuten.

Kijk nu of je rond de plek waar jij de angst voelt, ruimte kunt maken. Je kunt je voorstellen dat je je handen er omheen houdt en dat je die langzaam uit elkaar beweegt waardoor er ruimte komt. Maar je mag het je ook anders voorstellen. Misschien zet je wel een raam open voor jouw angst. Kijk maar wat voor jou goed voelt. Kijk nu wat er gebeurt met het gevoel. Verandert het? Wordt het sterker of milder, groter of kleiner, verandert het van plek? Alles is weer goed, je hoeft niets te doen of te sturen, alleen maar te voelen wat er is. Laat alles maar gebeuren. Doe dit ook een paar minuten. Dan haal je nog een paar keer rustig diep adem en doe je je ogen weer open.

Je zult merken, vooral als je de oefening vaker doet, dat de angst langzaamaan milder zal worden en misschien wel helemaal verdwijnt. Hij zal waarschijnlijk in het begin steeds weer terugkomen, maar hoe vaker je de oefening doet, hoe minder heftig de angst zal zijn en hoe minder vaak hij terugkomt. Hierdoor kun jij jezelf weer ontspannen en vanuit vertrouwen leven. 

Gedachtes sturen

Nu vraag je je misschien af: “En die gedachtes dan, wat doe ik daar mee?” Ten eerste: het zijn maar gedachtes. Je bent niet je gedachtes, je hebt ze alleen.  Je hoeft ze niet te geloven. Je kunt je gedachtes onderzoeken door jezelf af te vragen: Klopt het echt wat ik nu denk? Weet ik het zeker? Wie zegt dat? Kan die het weten? Zo kun je je gedachtes relativeren en hiermee je angst weer kleiner maken. Dat is best lastig, want er gaat natuurlijk ook veel fake news rond. Hoe weet je dan wat je kan geloven en wat niet? Probeer in ieder geval kritisch te kijken waar je informatie vandaan komt. 

Het mooie van gedachtes is dat je ze kunt sturen. Je kunt je dan ook afvragen: helpt deze gedachte mij? Zo niet, dan kun je hem weer laten gaan. Je kunt ook positieve gedachtes toelaten. Denk bewust na over wat er nu allemaal goed gaat, hoe mensen elkaar helpen, hoe mensen weer tijd voor elkaar krijgen in het gezin. Ga naar buiten en geniet van de lente, laat de zon op je gezicht schijnen en voel je dankbaar voor al het moois dat er is.

 

Hartegroet,
Margriet.

 

Heb je hulp nodig bij de oefening of heb je behoefte aan een luisterend oor of coaching? Het hoeft natuurlijk niet corona-gerelateerd te zijn. Neem dan hier contact met me op.

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs en nieuws van de praktijk? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

Ben je enthousiast over dit artikel?

Reageren

naam
E-mailadres
Reactie

Reacties (0)

Margriet Moerenhout

coach